שלחו לנו את החומר לפרסום

אנשי עולמות היין, שמן זית ומזון, יצרנים ומשווקים

מוזמנים לשתף במדורי האתר את הקהל בפעילות וחידושי ענפיהם וגם ברשמי טעימה ופגישות באירועים שונים.

הירשמו לניוזלטר שלנו

ביקור במרפסת מוסללה בירושלים

ישראל פרקר

במפגש החודשי של העמותה הישראלית לתרבות קולינרית הגענו גם לירושלים, בהובלת דוד קישקה שדואג שלא נשתעמם, וביקרנו במספר אתרים עליהם אני כותב כאן, ואכתוב, עם המון תמונות שצילמתי, במספר פוסטים
נפגשנו בכיכר הדוידקה המפורסמת קרוב מאוד לשוק מחנה יהודה, המפורסם יותר.
עברנו ליד שער אבן ישן מאוד והמשוחזר של ביה"ס אליאנס שנפתח ב1882 ונסגר ב 1927. בבניין היו במשך השנים פעילויות שונות עד שהוא נהרס ובמקומו נבנה בניין מרכז כלל . בפתח הבניין פגשנו את מתן ישראלי, מנכ״ל וממייסדי מוסללה, שהעביר לנו סיור מרתק בבניין ובמרפסת הגג הגדולה. סיפור הבניין ארוך וייחודי ואין כאן מקום לספרו. מעט רואים בתמונות שצילמתי. אספר כאן רק על מוסללה והגג המאוד מיוחד.
מהי מוסללה, בעצם ? מוסללה היא קהילת יוצרים ירושלמית המרכזת אמנים, פעילים חברתיים, אנשי חינוך ויזמים ופועלת בעיר מאז שנת 2009. להגדרתם הקהילה פועלת כמעבדת מחקר לחיים עירוניים מקיימים, ומספקת חממה ובית ליוזמות במרחב שבין אמנות, חברה וקיימות. מוסללה פועלת מתוך אמונה שבכוחן של האמנות והיצירתיות להביא לשינוי בר-קיימא בתרבות ובחברה הירושלמית והעירונית בכלל.
הקהילה מפעילה באופן שוטף ארבעה מרכזי תוכן ייחודיים (המרפסת / הסדנא / סינסילה / מצילות המזון) ובנוסף עוסקת בפרויקטים נקודתיים במרחב הציבורי. זו עמותה ללא מטרות רווח.

השם מוסללה מעיד על תחילת הפעילות בשכונת מוסררה הירושלמית. קיים חיבור של המילה “מסלול” עם שם השכונה “מוסררה” .בסיסה של הפעילות הוא מסלול העובר במרחב הציבורי. שינוי המילה “רע” הנמצאת פעמיים בשם השכונה לצליל “לה”, המתקשר עם שירה, מוזיקה ואמנות מתקבל הרעיון העומד בבסיס העשייה – עריכת שינויים קטנים במציאות באמצעים אמנותיים.
מתן ישראלי הוביל אותנו דרך גרם מדרגות ספירליות, מאוד מיוחד, במרכז כלל לקומת הגג וסיפר בשפע מילים את סיפור השילוב בין מוסללה למקום הזה.

עיקר פעילותה של קבוצת מוסללה מתקיים במרפסת הזו המכונה נווה מדבר עירוני במרחב שמחבר בין אמנות, מודעות סביבתית וחשיבה מקיימת הגג הירוק מצמחיה וצבעוני מהפרחים שבו. מהשילוב מתקבל גג ייחודי, מרחב למחקר, יצירה ומשחק, חלל שמהווה מקום לשימוש ציבורי בתחומי אמנות, קיימות וקהילה.
המרפסת נפתחה לציבור במאי 2016, 12 מטרים מעל הרחוב, בלב ירושלים. מלמטה לא רואים את הייחודיות שראינו למעלה. מתחם המרפסת מתפרש על 285 מ״ר בקומה החמישית של המרכז המסחרי בבניין ופתוח אל גג הבניין ששטחו כ- 1650 מ״ר. הוא מורכב מחלק מקורה ומחלק פתוח. מרכז המרפסת הוא שטח המיועד לפעילויות פנאי, מפגשים ואירועים ולצידו הוקמו מספר מרכזי תוכן אותם מובילים חברי וחברות קהילת מוסללה, כאשר כל אחד מהמרכזים מציע מגוון קורסים, סדנאות והרצאות.
המרפסת נפתחה לראשונה לציבור בסוף מאי 2016 ומהווה את ביתה של קבוצת מוסללה. המרפסת ממוקמת 12 מטרים מעל מפלס הרחוב, בליבה של ירושלים.

ליבה של המרפסת הוא שטח רב שימושי המיועד לפנאי, מפגשים ואירועים ולצידו הוקמו מספר מרכזי תוכן אותם מובילים חברי קהילת מוסללה. במקום ספריה, גלריה, מטבח, פינות ישיבה, חשמל ואינטרנט אלחוטי.
למדנו גם שמתחם המרפסת הוקם בשיתוף עם חברת הניהול והאחזקה ״מיקדן״ ובשיתוף עם בעלי העסקים בבניין.
ביקרנו במקום בגינה הגדולה, במשתלה, במתחם כוורת הדבורים המייצרות דבש בשפע ועוד. התרשמנו מאוד לטובה, מצלמתי צילמה ולבסוף ירדנו לרחוב והמשכנו לביקור מרשים בשוק מחנה יהודה רב הסחורות והאנשים.
למעוניינים בתאום ומידע: רחוב יפו 97 ירושלים https://muslala.org/contact/ [email protected]