שלחו לנו את החומר לפרסום

אנשי עולמות היין, שמן זית ומזון, יצרנים ומשווקים

מוזמנים לשתף במדורי האתר את הקהל בפעילות וחידושי ענפיהם וגם ברשמי טעימה ופגישות באירועים שונים.

הירשמו לניוזלטר שלנו

ביקור בשוק תלפיות בחיפה

ישראל פרקר

השבוע היינו אורחי הנהלת ומובילי תיאטרון חיפה, רב הפעילות. סיפרתי על הביקור בליווי תמונות שצילמתי, בפוסט נוסף.
לאחר הביקור בתיאטרון יצאנו עם המנהלת ניצה בן צבי לסיור בשוק תלפיות, ההיסטורי. את הסיור הוביל השף הפרטי גיא בז'ור, הבקיא הייטב באזור מלא סיפורי ההיסטוריה.
לפני מספר שנים עשה גיא הסבת מקצוע מתחום הנדסה וניהול פרויקטים אל עולם המטבח מתוך תשוקה ואהבה לתחום הבישול והמזון.
אחרי מספר שנים של עבודה במסעדות שונות, כולל שף של מסעדת תלפיות החליט גיא לקחת את הידע שצבר ולעשות אירועים ייחודיים, פרטיים טעימים. (054-2434812).

התחלנו את הסיור ליד מבנה שוק תלפיות המוזנח עליו אספר בהמשך.
גיא הכין לנו סביצ'ה בחנות דגי כאמל עודה, הנמצאת מול המבנה הגדול של השוק מפעם. המשכנו לאורך דוכני הפירות והירקות למסעדת ערבסקה, שם טעמנו ממנותיהם.

בהמשך הגענו למסעדת תלפיות , ברחוב סירקין 28, הסבנו סביב שולחנות ערוכים שניצבו על המדרכה והמשכנו בנגיסה ובהנאה. פרטים מופיעים בתמונות שצילמתי, כמובן.

אחרי מנוחה קלה המשכנו , בהובלת גיא בז'ור, למבנה גדול, ברחוב סירקין 21. גיא סיפר לנו על העסקים החדשים שהוקמו במקום, אחרי ששופץ וחודש. עלינו בהרבה מדרגות אל הגג הגדול ממנו נפרש נוף נהדר ורחב של נמל חיפה המלא באוניות ובמנופים.
בנו של גיא, עזר לנו לקנח את היום עם כנאפה טעימה שהוא הביא לנו מ"כנאפה תלפיות" .
תודה לגיא על הסיור המעניין והטעים.

כדרכי, חקרתי את תולדות שוק תלפיות ומצאתי שהוא מלא בסיפורים ובתהפוכות שעברו עליו.
קיצרתי הרבה את המידע המופיע בוויקיפדיה.
שוק תלפיות היה שוק בנוי השוכן בשכונת הדר הכרמל בחיפה שנבנה בסוף שנות ה-30 של המאה ה-20 ונחנך ב-9 באפריל 1940 . מטרת הקמת השוק הייתה להחליף את השווקים שפעלו בעיר התחתית בתנאי ההיגיינה הגרועים. כיום המבנה הגדול מוזנח והוכרז כמבנה לשימור על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. דוכני השוק העכשווי , לאורכם צעדנו וטעמנו, נמצאים בעיקר ברחוב סירקין, הסמוך.
התוצרת החקלאית ששווקה בשוק של אז הגיעה ממשקים חקלאיים בעמק יזרעאל, הגליל והשומרון. בעת פתיחת השוק היו בו כ-200 בתי עסק שונים. המסחר הסיטונאי התרכז בקומת המרתף של השוק. מלחמת העולם השנייה הביאה להאטה בפעילות המסחרית, הייתה ירידה בצריכה, וחלק מהסוחרים שהתכוונו להיכנס לשוק ויתרו על מקומם. השוק ברחוב סירקין המשיך לפעול. בשנת 1944 החלה התאוששות כלכלית בהדר הכרמל, בשנה זו החל השוק בפעם הראשונה להרוויח. בתחילת שנת 1948 הקים הצבא הבריטי עמדה צבאית באחת המרפסות בשוק המשקיפה על העיר התחתית. בנוסף השתלטו החיילים בכוח על מספר חדרים במבנה לשימושם. במלחמת העצמאות בקרב על חיפה שימש הגג של השוק כנקודת תצפית של כוחות ההגנה היהודיים.
בשנת 1951 החלו סוחרי השוק לסבול מפעילות של עבריינים שגנבו סחורה מסוחרי השוק, חלקה תוך התנפלות על רכבי הסוחרים הסיטונאיים המביאים את הסחורה לשוק וגנבת התוצרת. פעילותם פגעה בפעילות השוק.

הצפיפות באזור השוק ודרכי הגישה הלא נוחות, הביאו בסוף שנת 1954 להחלטה להקים בחיפה "שוק סיטונאי" חדש במזרח העיר התחתית. המטרה הייתה להעביר לשוק הסיטונאי את כל הפעילות הסיטונאית שהתקיימה בשוק תלפיות ולהופכו לשוק קמעונאי בלבד.
בשנת 1958 הוחלט על פירוק "ועד הדר הכרמל". במסגרת הפירוק הועברו נכסיו כולל שוק תלפיות לבעלות העירייה.
בשנת 1963 פעלה עיריית חיפה לחסל את הרוכלות ברחובות שסביב השוק שפגעה באזור. העירייה השקיעה בהקמת דוכנים ל-100 רוכלים בקומת המרתף של השוק, בשטח שהתפנה לאחר העברת השוק הסיטונאי לשוק החדש, והעבירה לשם את הרוכלים שעבדו ברחובות שמסביב. מספר הדוכנים ברחוב סירקין והרחובות הסמוכים לא פחת. במסגרת המאבקים נזרק במחצית שנות ה-70 רימון יד לכיוון איטליז בשוק.

החל משנות ה-90 של המאה ה-20 החלה ירידה בפעילות השוק ובמרכזיותו. גרמו לכך השינויים שחלו במבנה האוכלוסייה בשכונת הדר, התושבים המבוססים יותר עברו לגור בשכונות על הכרמל, ונכנסה לשכונה אוכלוסייה חלשה יותר. שכונת הדר סבלה מהזנחה, ואתה גם נזנח השוק. חלק גדול מהחנויות עברו לרחובות הסמוכים לשוק. הפעילות בתוך מבנה השוק הצטמצמה בעיקר לקומת המרתף של המבנה. קיימת פעילות מזערית בקומה מעליה. יתר הקומות ננעלו בשער והגישה אליהן נאסרה. כעת מחכים רבים לשימור ושיפוץ המבנה המאוד גדול. בהצלחה !!