מצפה ימים ויקבים בגליל

07/08/2010
מאת: ישראל פרקר
סוף שבוע מרתק במצפה הימים ובביקור בשישה יקבים בגליל.
המשך »

07/08/2010

מאת: ישראל פרקר

כבר כשעברנו את המחסום בכניסה למצפה הימים הממוקם סמוך לכביש העולה מראש פינה לצפת, הבנתי שהגעתי למשהו ייחודי בנוף ובאתרי הנופש והבריאות בישראל. מהרגע שהחנתי את המכונית מתחת לעץ רב ענפים היה נדמה לי שאני נמצא באיזו פנינת טבע או אולי קיבוץ רב שנים.

יקבים רבים יש בגליל וברמת הגולן וכדי לבקר בכולם בצורה מקיפה ועניינית נדרש לפחות חודש ימים, דבר שבשבילי הוא בגדר חלום רב ימים, בינתיים. החלטתי הפעם להתחיל בשישה יקבים עם תוכניות להמשך בעתיד.

בשבילי לנסוע לגליל זה כמעט כמו לנסוע לחו"ל. למען האמת בשנים האחרונות הייתי בחו"ל יותר מאשר בגליל (איזו בושה לספר זאת, ועוד בכתב). לכן החלטנו להתמקם במצפה הימים לסוף שבוע (כאורחי המקום) ומשם להפליג ליקבי הסביבה. ביומיים ששהינו באזור אספתי חומר רב והבנתי שוב שהחומר המפורט על כל יקבי הגליל ואתרי הנופש שבו יכול למלא בקלות מספר כרכים עבים של ספר המלווים במאות תמונות מרשימות. לנוחיות הגולשים החלטתי להביא במסגרת זו את החומר המתומצת שאספתי במדיה נוחה הרבה יותר להתרשמות – סרטי הווידאו, ואני מזמין אותכם להיות שותפים עימי בסוף שבוע מקסים בגליל הנהדר שלנו.

מצפה הימים – למה בעצם ימים? כשנוסד המקום אפשר היה לראות ממנו את ים כנרת וימת החולה (כן גולשים צעירים, כשאני הייתי בגילכם ציירנו במפת ישראל מעל לכנרת את ים החולה ואפילו שטתי בו בסירת מנוע). זהו מלון וחוות הבריאות שבו יש חדרים מרשימים בעיצובם המיוחד ובאביזרים שבהם וסוויטות מפוארות, ספא, בריכת שחיה גדולה מקורה, ספריה, גלריית אומנים, מסעדת גורמה – מוסקט בראשות השף חיים טיבי בה טורחים רבות על קידום יינות הגליל, מסעדה חלבית עם השף עמית בר ועם מגוון  גדול  של מטעמים אורגנים ועוד ועוד. לא שוכחים כאן גם להעניק שרות מיוחד וטוב לכל אורח.

החווה של המצפה, או כפי שמכנים אותה "המשק האורגני", משתרעת על פני 150 דונם ויש בה בוסתני עצי פרי, שדות עמוסים בירקות טריים, גן תבלינים ומשק חי ותוסס.

ערכנו סיור מקיף בשבילי החווה כשמכל עבר נשמע קול התרנגולים המסתובבים חופשי בין העצים והשיחים הירוקים. אני לתומי חשבתי שהתרנגול קורא כל בוקר רק עם הנץ החמה אבל מסתבר שתרנגולי מצפה הימים לא יודעים זאת והם פוצחים בזמר כל היום ואפילו באמצע הלילה. גם הכבשים והעיזים הרבים שבמקום כאילו משוחחים עם העומדים לידם בשפה מצחיקה, המובנת כנראה רק להם. עז אחת משועממת תפסה את מכנסי בשיניה החדות וכמעט הורידה לי אותם החוצפנית,  שכאילו חייכה כששיחררתי אותם בשנייה האחרונה מפיה.

מבשר, פירות וירקות החווה מכינים בשתי המסעדות (הבשרית והחלבית) ובמחלבה שבמקום את המעדנים האורגניים והגבינות המוגשים בארוחות משופעות המנות, הססגוניות והטעימות. גם קונדיטוריה – בית מאפה נמצאת במקום ובה מיוצרים מאפים טריים וריחניים המוגשים יום יום לאורחי המקום. בפינה אחרת בחצר ביקרנו בסבונייה, בה מיוצרים מחומרים צמחיים אורגניים בלבד סבונים המסופקים בשרותי החדרים. לדברי אנשי המקום לא מכילים כל מרכיב העשוי להזיק לעור.

מנהל מסעדת מוסקט הוא אבי אזרן שסיפר לי על פעילות המקום למען יקבי הגליל.

היקב הראשון בו ביקרנו ביום שישי היה יקב ג'יסקלה שבישוב גוש חלב. בתוך מבנה אבן ישן ומרשים שבעבר שימש למגורי משפחת (יחד עם בעלי החיים שלהם) נמצא היקב הקטן . נילוותי לריצארד חריש שסיפר לי על היקב ויינותיו.

בשבת בצהרים יצאתי מראש פינה לכיוון קריית שמונה בכביש דו מסלולי חדש ומהיר. באמצע הדרך פניתי שמאלה ואחרי טיפוס מאומץ בבעליה תלולה עם נוף מרשים (למען האמת, כשנוהגים אסור להסתכל הצידה ואפילו אם הנוף הוא ייחודי ומקסים) הגעתי לרמות נפתלי. תוך מספר דקות חציתי את השער של היישוב רמות נפתלי. פרנסי המקום דאגו לי להבין שהגעתי למקום עם פוטנציאל תיירותי טוב. בכניסה הוקמה מפת ענק המדריכה את המבקרים כיצד להגיע לצימרים, למסעדה וליקבים שבמקום. אני בחרתי להתחיל ביקב רמות נפתלי כאורחו של היינן ובעל היקב איציק כהן.

יקב סמוך הוא יקב נעמן של רמי נעמן, איש הייטק וקולנוע לשעבר שעזב חיים סוערים ברמת השרון והקים את יקבו הקטן סמוך לכרמים, על פסגת ההר ברמות נפתלי.

אשתו של רמי היא אמנית והשניים החליטו שביתם החדש במקום יהיה בית גלילי טיפוסי כפי שהיו בנויים הבתים בגליל מאבנים ובארכיטקטורה מיוחדת ואופיינית לאזור לפני מאות שנים. הם קנו אבנים של בית ערבי ישן ביישוב ערבי גלילי ובצפת והקימו בית לתפארת הצופה על נוף מרהיב של עמק החולה. הנה סיפורו של הבית.

את יום ראשון הקדשתי לעוד שלושה יקבים.
את הבוקר פתחתי ביקב הרי גליל , גדול יקבי הגליל, הממוקם סמוך לקיבוץ יראון לא רחוק מהגבול עם לבנון. התברר לי שמטרתו של היקב, שבניהולה של רונית בדלר, היא להוביל את התפתחות היקבים הקטנים באזור.
בהרי גליל אירח אותי היינן מיכה ועדיה, שלקח אותי לסיור מקיף בין מתקני הייצור של היקב ואף פתח לכבודי בקבוקי יין רבים אותם טעמנו במשותף.

כ20 דקות מיקב הרי גליל, באזור התעשייה דלתון נמצא מרכז המבקרים אדיר. מבנה המרכז המפואר מחולק לשני חלקים בהם מוצגים לטעימה בצד אחת הגבינות ומוצרי החלב של מחלבת אדיר ובצד השני מיטב היינות של יקב אדיר. סיירתי בכרמי היקב, שמעתי הסברים על היקב והמחלבה וגם טעמתי את המוצרים הנפלאים של אדיר.

צברתי כח והמשכתי בדרכי בין מאות דונם הכרמים של מושב כרם בן זמרה. במרכז הכרמים נמצא מטע הרימונים של משפחת נחמיאס שהקימה במקום יקב מיוחד וגם מרכז מבקרים מפואר. ביקב רימון מייצרים יין דווקא מרימונים באותם תהליכי ייצור בהם מייצרים יין מענבים.
את סיפורו של היקב שמעתי מפי  מירי נחמיאס אליה נילוותי בסיורי במקום.

תם עבורי סוף שבוע מרתק של סיור בין יקבי (בחלק קטן מהם) ובשהייה במלון מצפה הימים. אני יודע שזאת רק ההתחלה ויהיה גם המשך מעניין שבעתיים.

לחיים,  לחיי יינות ישראל.