שלחו לנו את החומר לפרסום

אנשי עולמות היין, שמן זית ומזון, יצרנים ומשווקים

מוזמנים לשתף במדורי האתר את הקהל בפעילות וחידושי ענפיהם וגם ברשמי טעימה ופגישות באירועים שונים.

הירשמו לניוזלטר שלנו

יוגה, מדיטציה, בראנץ' וגם יין

כתב וצילם: ישראל פרקר
בקיבוץ צובה קיימת תוכנית חדשה ומיוחדת, המשלבת בראנץ' ומסלולים לפעילות בריאותית, בכל יום שישי ובסופי שבוע. לאוהבי היין נערכת בימי ששי סדנת טעימות יין מקצועית בחדר הטעימות של יקב צובה בהנחיית יינן היקב, פול דאב. גם אנחנו היינו שם.

ברוב ימות השבוע העמוסים אני נמצא בדרך כלל בין רכיבי אלקטרוניקה, פרויקטים מרתקים במפעלי הייטק וגם סמוך לבקבוקי יינות ישראל ועולמם אפוף המסתורין.
לעיתים אני חורג קצת מהשגרה ונכנס גם לעולמות אחרים, מעניינים לא פחות, מושכים ואף תורמים לעיתים לבריאות. ביום שישי אחד, שטוף שמש בחורף הקייצי שלנו, הגעתי כאילו לעולם קצת אחר, הסמוך מאוד לכביש המוליך מת"א לירושלים. כבר כשנסעתי בכביש הפתלתל בין מבשרת ציון לקיבוץ צובה כשמסביב הכל מוריק, היה נדמה לי לרגע שאני נמצא בצפון איטליה או אולי בשווייץ. הגעתי לקיבוץ צובה להשתתף בתוכנית חדשה ומיוחדת, המשלבת בראנץ' ומסלולים לפעילות בריאותית עם צעידה, יוגה ומדיטציה ולקינוח איך לא? ביקור ביקב צובה ושם פגישה עם שלושת אנשי הצוות וטעימת יינותיהם.
השעה 9 בבוקר ואנחנו כבר צועדים בהליכה מהירה, "הליכה מודעת", בהדרכת ורד קרודו, המדריכה המקצועית דקת הגיזרה. מסביב נוף מיוחד ונהדר, מאות דונמים של כרמים, (עדיין בשלכת אבל או טו טו יתחילו להנץ) הרי ירושלים, קיבוצים באופק על פסגות ההרים ולמטה בן כפלי ההרים מתפתל כנהר כביש 1. מכל עבר ניצבים בהוד עצי שקדייה בשיא פריחתם הוורודה ומצפים בסבלנות לחגיגה השנתית שלהם – ט"ו בשבט הקרב.
הגענו למשטח אבן גדול – במת הסלע, מקום בו היו חוצבים בתקופה קדומה אבנים גדולות. בסמוך נמצאות מערות קבורה וגם מקווה חפור באבן היה שם.
עצרנו על המשטח וערכנו שם תרגילים לשחרור הגוף כבודדים ובזוגות בהדרכתה של ורד. יעל כרם, מנהלת השיווק של הפרויקטים התיירותיים בצובה ניצלה את ההזדמנות וסיפרה על ההיסטוריה של המקום שהיה יישוב גדול ומפותח בעבר. ממול השקיף עלינו תל צובה כשעל ראשו הריסות מצודת בלמונט.

המשכנו בהליכה, באוויר הנקי, הצלול, וחלפנו ליד כ100 דונם שבהם היו בעבר נטועים מטעי עצע תפוח. העצים נעקרו ובמקומם יינטעו השנה כרמים. לפעולה שתי מטרות: חיסכון במים מפני שהגפנים צורכים פחות מים וכמובן הגדלת כמות ענבי היין של המשק, לאור הדרישה ההולכת וגדלה לענבי יין.
בסיום המסלול הגענו לעין צובה. זהו מקום בו נובע מעיין בתוך אולם גדול תחת האדמה שאפשר להכנס אליו דרך פתח צר מאוד. השתרענו על גבי מחצלות שנפרשו על הדשא שבמקום וביצענו תרגילי יוגה ומדיטציה מרגיעה להרפיית הגוף והנשמה. מה שרק הפריע קצת לשקט הפסטורלי היה ציוץ הציפורים ואוושת העשבים שבין שורות הגפנים….

חזרנו רגועים (עם התכווצויות שרירים בשלבים התחלה…) לקפה בלמונט שבלובי מלון צובה ושם ציפתה לנו ארוחת בראנץ' מדהימה בליווי צלילי פסנתר מרגיעים. היו שם מבחר סלטים, גבינות משק, פשטידות, מרקים, לחמים כפריים, ריבות, עוגות ביתיות טעימות ועוד מבחר מטעמים. בעלי הסבלנות סחטו מיץ לכוסות מחצאי תפוזים טריים.

לא היינו לבד בכל הפעילות המהנה הזאת. הייני אורחי התוכנית החדשה המוצעת למבקרי יום ולאורחי מלון צובה, שיש בו 64 סוויטות מצוידות ומאובזרות, במסגרת חבילת סופשבוע מורחבת.
פרטים והרשמה לאירועים מומלץ לעשות בטלפון 02-5347000.

לאוהבי היין נערכת בימי ששי סדנת טעימות יין מקצועית בחדר הטעימות של יקב צובה בהנחיית יינן היקב, פול דאב. משך הסדנה כשעה וחצי.
יקב צובה הנו יקב אחוזה, שכל כרמיו נטועים מסביב ליקב. הם ניטעו ב- 1997 ומשתרעים על 255 דונם של אדמת טרה-רוסה, בתנאים אידיאליים לגידול. היקב מייצר 10 יינות: קברנה סובניון, מרלו, שרדונה, סאנג'ובזה, שירז, יינות בלנד – בלמונט אדום ולבן, יין רזרב – המצודה, יין קינוח לבן וקינוח בסגנון פורט. חלקם זכו במדליות וכסף בתחרות טרה-וינו האחרונה.
נשאר לנו עוד קצת מקום בבטן, לאחר ארוחת הבראנץ' הדשנה, וגם קצת סקרנות והמקום הטבעי הבא בשבילנו היה כמובן הביקור ביקב צובה. אירחו אותנו איתן, מנהל היקב, פול היינן ויריב משגיח הכשרות. זהו בעצם היה הצוות המלא של היקב.
היקב הוקם ב2005 ובשנה שעברה יצאו היינות הראשונים לשוק. ביקב מייצרים כ40,000 בקבוקים בשנה.

פול: "אחד הדברים שמאפיינים אותנו אלה הכרמים, לב היקב. בכרמים נטועים 13 זנים ובינהם: קברנה סוביניון, מרלו, שרדונה, קברנה פרנק, סירה-שירז, ויונייה, סמיון, סוביניון בלאן ועוד. הבציר שלנו הוא ידני ונערך בשעות הלילה. ב7-8 בבוקר הענבים כבר מגיעים ליקב. הם קרים ולשמרים הטבעיים אין עדיין החום להתחיל את תהליך התסיסה לפני הטיפול ביקב. אנחנו רוצים שתהיה שליטה מלאה במה שקורה. תמיסת הענבים מועברת למיכלים עם חלק עליון צר יותר ובשיפוע. הקליפות שעולות למעלה לוחצות על התמיסה ונסחטים הטעמים והצבעים מהם ליין. אנחנו מחפשים תמיד את הטעמים הפירותיים."

היינות של יקב צובה מייצגים את העולם החדש, נעימים לשתייה, ולא צריכים להתיישן זמן רב למיצוי מירב תכונותיהם. כל מכשירי הייצור ומילוי הבקבוקים הם בבעלות היקב כך שכאן יכולים לבקבק את היינות מתי שרוצים ובדיוק כשהיינות מתאימים לביקבוק, ללא שיהיה כל קשר עם יכולות ביצוע לגורמי חוץ.

על השולחן הארוך בחדר הטעימות ניצבו בקבוקי שמן זית מתוצרת הקיבוץ ויכולנו לטבול נתחי לחם טרי בשמן הזהוב הריחני והטעים ולנגוס בהן. בצובה יש כ300 דונם עצי זית בני 100 עד 300 שנה. לא מתבצעים בהם כל טיפולים מיוחדים כריסוסים, או השקייה. מהזיתים הטבעיים מייצרים 1500- 2000 בקבוקים בשנה. חומציות השמן היא 0.2 שזהו דבר נדיר מאוד ואיכותי.

לכוסיות נמזג יין השרדונה 2007 שנוצר בתהליך סורלי. היין תסס על השמרים בחביות השונות ובסוף בוצע הבלנד הסופי. היין יושן כ- 4 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. ליין ניחוח לימון וטעמים אופייניים, חמאתיים וקרמלים. הוא מאוד טעים ללגימה ומשאיר טעם טוב בפה.

פול דאב, היינן: "מאז שאני ילד אני מייצר יינות. נולדתי בקייפטאון שבדרום אפריקה. שם היינו מייצרים יינות מתוקים בבית. הגעתי לארץ בשנת 1996. הייתי אחראי על הכרמים בצובה. 10 שנים עסקתי בנטיעה ובגידול הכרמים. עד היום אני מעורב בגידול הכרמים ואני מכיר אותם ואת הגפנים היטב מכל הכיוונים. כיום רוב הייננים מעורבים הרבה יותר מפעם בכרמים. מה שקורה בכרם קובע את איכות הענבים וחשוב מאוד שאני אלווה את תהליך יצירת היין החל מהכרם ועד לביקבוק."

לכוסות נמזג היין השני מצודה רזרב 2005 – בלנד 75% מרלו וקברנה. יש גם אחוז קטן מאוד של מלבק. היין יושן 24 חודשים בחבית. אורך חייו לדברי פול הוא כ- 5-6 שנים. מחירו 95 ₪. ליין ארומה מורכבת של תבלינים, ליקריץ, עלי טבק וקפה, טעמי פירות אדומים בשלים ועץ קלוי מהחבית.

פול: "ליקב צובה יש שלוש סדרות: המצודה שהם יינות הרזרב, תל צובה הם היינות הבינוניים פלוס, וסידרת המעיין שהם היינות ליום יום, קלילים ונעימים לשתייה. 49 ₪ לבקבוק בלמונד לבן ואדום. היינות במחירים סבירים במטרה להגדיל את המכירות. אנחנו עובדים חזק על שיווק היינות ביקב עצמו. מגיעים אלינו הרבה קבוצות במסגרת תיירות צובה. חלק גדול מהאנשים שמגיעים קונים כאן יין."

הגיע זמנו של יין הקינוח הלבן שנמזג לכוסות – קינוח לבן 2005.
פול: " ההין מיוצר מענבי שרדונה. כל המתיקות שביין היא 100% סוכר ענבים. משאירים את האשכולות על הגפן עד שהם מאבדים כ40% מהנוזלים. כשמגיעים בתסיסה ל2-3 אחוזי אלכוהול אנחנו מוסיפים אלכוהול כדי לעצור את התסיסה. משאירים את היין עם הקליפות בין חודשיים לשלושה. טועמים כל הזמן כדי שלא יהיו טעמים שליליים ולשמור על הטעמים המיוחדים שלו. ברגע כשמגיעים לטעמים הרצויים סוחטים ומעבירים לחביות משומשות ליישון של 14 שבועות לפחות. אנחנו רוצים רק את טעם הפרי עם מינימום נגיעה של טעם העץ מהחבית."
ליין צבע זהב כתום עם ארומה חזקה של דבש, משמש ותאנים.

סיימנו את הטעימה המהירה של חלק מעשרת יינות יקב צובה ביין הקינוח האדום בסגנון פורט. היין מיוצר מענבי קברנה סוביניון מבציר מאוחר. משאירים את הענבים על הגפנים עד שהם מאבדים כ40% מים. בשלב הייצור מייצרים יינות דמויי פורט מתוקים, חצי יבשים ויבשים. את שלושתם מערבבים יחד כדי לקבל את התוצר הסופי. פול: "פורט יבש הוא יין מחומצן שנגמר בו הסוכר. פורט מתוק התחיל להתחמצן ונעצר, כך שנשארו בו שאריות סוכר גבוה. הפורט ככל שנשאר יותר בחבית או בבקבוק, הוא יותר משתבח, עד שלב מסוים כמובן." בצובה מערבבים בשלב הסיום את שלושת סוגי היינות למוצר מוגמר. ליין ריחות וטעמי פירות יבשים המתובלים בטעמי עץ אלון.

שעת הצהרים המאוחרת הגיעה. צעדנו, נרגענו, עשינו יוגה ומדיטציה, אכלנו ארוחת בריאות דשנה, טעמנו יינות טעימים ו.. מה צריך יותר הבן אדם לקראת קבלת שבת המלכה? …

הגעה לקיבוץ צובה: מכביש מספר 1 (ירושלים – ת"א), פונים ימינה במחלף הראל (מבשרת ציון) ומיד ימינה כשבאים מת"א ושמאלה כשבאים מירושלים על הגשר לכיוון מעוז ציון (קסטל). ממשיכים בכביש מס 3965. לאחר 4 ק"מ מגיעים לכיכר הסטף, בה פונים ימינה וממשיכים בכביש מספר 395 עד לקיבוץ צובה
מחירי הפעילויות:
בראנץ' במלון- 95 ₪.
]]>ניתן לבחור גם סלסלת בריאות לזוג, המאפשרת לכל אחד לבחור את מרכיבי האוכל בסלסלה לפי תפריט.
מסלול הליכה ויוגה- 25 ₪. סדנת יין- 40 ₪.