סיכום טיול מרתק, באוקראינה

01/09/2018
שייט על הדנייפר מקייב עד לדלתה של הדנובה המשך »

יום 1 ת"א –  קייב
יצאנו בטיסת בוקר לקייב, בירת אוקראינה ונחתנו בשדה התעופה בוריספול, הנמל המרכזי באוקראינה.
לאחר נסיעה קצרה דרך העיר החדשה הגענו אל גיא ההריגה,  באבי יאר.
צעדנו בשביל ההנצחה עד למנורת שבעת קנים המהווה עדות לרצח שנעשה בבור ההריגה  ע"י הנאצים בשנת 1941.
במספר ימים נרצחו 40,000 יהודים
פסענו דרך הגן לאנדרטת הילדים והאנדרטה שהוקמה בתקופה הסובייטית.
נסענו למרכז קייב וסעדנו צהרים במסעדה מקומית בלב העיר. בשעות הצהרים המאוחרות הגענו לספינה על שפת הדנייפר.
 נפגשנו לארוחת ערב ולאחריה יצאנו לסיור  בקייב המוארת.

יום 2 – קייב
קייב, בירת אוקראינה משתרעת משתי גדות נהר הדנייפר. העיר נוסדה במאה ה5 לסה"נ ע"י שלושה אחים ואחות ממוצא סלאבי. העיר קרויה על שם קי האח הבכור.
בעיר כיום 2.5  מיליון תושבים והיא מהווה מרכז פוליטי, חברתי, כלכלי ותרבותי של אוקראינה.
במרכז העיר העליונה ממוקם המתחם הדתי של העיר, המרוכז במעין משולש דתי. קודקוד אחד מתחיל בסנט מיכאל, פטרון הלוחמים ונושאי הצלב.
הכנסייה הוקמה מחדש ומהוה היום את אחד המרכזים הדתיים החשובים במרכז העיר.
קודקוד שני כנסיית סנט אנדרי השליח שחלם על גדולתה ותהילתה של קייב. והקודקוד השלישי איה סופיה (החכמה הקדושה) כנסייה במתאר ביזאנטי שהוקמה ע"י המלך ולדימיר מקבל הנצרות.
לאחר סיור בעזרת האוטובוס ביקרנו בבית הכנסת הגדול שמוחזק ע"י שליחי חב"ד. בית הכנסת הוקם במאה ה 19  ע"י לזר ברודס'קי יהודי עשיר (סוחר סוכר) שתרם רבות לקהילה היהודית ובנית  בית הכנסת.
בתקופה הקומוניסטית שימש בית הכנסת כתיאטרון בובות ולאחר עצמאות אוקראינה, הוחזר לקהילה היהודית ושופץ ומשמש כבית כנסת המרכזי לקהילת קייב.
סמוך לבית הכנסת נמצא פסלו של שלום עליכם שהתגורר בקייב תקופה קצרה ליד בית הכנסת הגדול.
המשכנו לכנסיית איה סופיה (החכמה הקדושה) הכנסייה העתיקה ביותר בעיר והרחבה הגדולה בה נמצא פסלו של בוגדן חמילנצקי מנהיג
הקוזאקים במאה ה17 .
משם המשכנו דרך שער הזהב וחצינו את רחוב קריסיש'צק הרחוב המרכזי. צפינו בתבליט של גולדה על הבית בו התגוררה המשפחה  עד שנת 1905.  סמוך לבית  נמצא השוק המקורה שנבנה ע"י מיודענו ברודס'קי,
אחר הצהרים נסענו ללאורה מנזר עתיק ובתוכו מערכת של קטקומבות, מחילות תת קרקעיות ובו קבורים בארונות עץ קדושים נוצריים. המתחם הוקם במאה ה11  ונהרס ושופץ במשך השנים. שער הכניסה מצויר בו איקונות של תיאודיסיוס ואנטוני שני הנזירים שיסדו את המנזר.
סמוך לכניסה מגדל הפעמונים בסגנון ברוק אוקראיני ולידו מוזיאון, המיניאטורות המרשים בו ביקרנו.
המשכנו למוזיאון מלחמת העולם ה2  הענק והמרשים שנבנה בתקופה הקומוניסטית ומתאר את מהלכי המלחמה והנצחת הקורבנות.
חזרנו בדרך לאורך הנהר ועצרנו לתצפית על פסלם של מייסדי העיר קייב.
לעת ערב  יצאנו לשיט ולגמנו כוסית של שמפניה עם הקפטן וצוות הספינה.

יום 3 –  שיט על נהר הדנייפר
 יום של שיט לאורך נהר הדנייפר, ניצלנו את הבוקר למפגש הכרות בין חברי הקבוצה, מנוחה ובשעות אחר הצהרים נפגשנו לשעת תה ומאפה. לאחר ארוחת  ערב נהנו ממופע שירי רומנסות.

יום 4 – ז'אפרוז'יה
עירם של הקוזאקים שהגיעו ויסדו את העיר במאה ה14. העיר ממוקמת סמוך ל אשדים וממפעל חשמל הידרו אלקטרי הגדול על נהר הדנייפר. בעיר 85,000 תושבים והיא מהווה את אחד ממרכזי התעשייה הגדולים באוקראינה.
ביקרנו בבית הכנסת היהודי ומשם המשכנו דרך הרחוב המרכזי לרחבת תצפית על מערכת האשדים ומפעל החשמל ההידרואלקטרי. חצינו את הסכר והמשכנו לאי חורצ'יצה המהווה כמעין שמורת טבע וממרכזו מוזיאון מקומי לתיעוד התרבות הקוזאקית והממצאים הארכיאולוגים שנמצאו באזור. לאחר נסענו דרך השביל המרכזי למופע קוזאקים בלב האי. חזרנו לספינה בשעת צהרים מאוחרת ,אחר הצהרים שמענו הרצאה על תולדות אוקראינה. לאחר ארוחת ערב האזנו למוסיקה מפי יורי המקפץ ממבחר שיר אודסה.

יום 5 – חרסון
עם ההגעה עלינו על ספינה קטנה שטנו לאורך הנמל המרכזי של חרסון לאחד היובלים של נהר הדנייפר, לאורך הנהר בתי נופש (דאצ'ות) קטנים ומיני דגה ועופות מים.
לאחר שעה שיט עגנו באי קטן בו חיות מספר משפחות המכלכלות את עצמן. צעדנו לאורך השביל המרכזי וביקרנו אצל משפחה מקומית סיירנו בחצר הקדמית בה מגדלים את הירקות בבית מרכז החיים ובחצר האחורית בה מגדלים את בעלי החיים,
 התכבדנו וטעמנו ממעדני המקום והוודקה המקומי. חזרנו לספינה והמשכנו בשיט לכיוון הים השחור. בערב ייצגנו כקבוצה בשירה וריקוד את ישראל.

יום 6 – הדלתה של הדנובה
הדלתה של הדנובה הממוקמת במחוזות טולצ'ה ברומניה ומחוז אודסקאיה באוקראינה , 3,446( קמ"ר) והשמורה ביותר שעל שפת הים השחור, היא הדלתה הגדולה ביותר ( באירופה. הדלתה של הדנובה כוללת בתוכה  מעל 600 אגמים עם שטח של כ  300 קילומטרים רבועים .
בדלתה של הדנובה יש 1200 מינים של צמחים,  300 מינים של עופות ו45 מינים של דגי מים מתוקים באגמים הרבים שבה ובביצות.
מדי שנה מגיעים מיליוני עופות מאזורים שונים בעולם  (אירופה, אסיה, אפריקה והמזרח התיכון) לקנן בדלתה.
ארגון אונסק"ו הכריז על הדלתה כאתר מורשת ב1991 וכעל שמורה ביוספרית עולמית.
התחלנו את סיורינו בעיירה וילקובו, ראינו את הטקס בכנסייה שנכחו בעיקר נשים. המשכנו למופע של ילדי הקהילה וסיור בשוק המקומי. בהמשך עלינו על ספינת נהר ושטנו דרך הזרועות של הדלתה עד לנקודת האפס. החיבור בין הדלתה לים השחור. חזרנו לספינה. אחר הצהרים שמענו הרצאה על הקראים ותולדותיהם.

יום 7 – אודסה
בשעות הבוקר יצאנו לסיור בעירם של "חוג אודסה" .התחלנו בטיילת פרימוסקי ופסלו של ריישליה ראש העיר הראשון של העיר, מגרם המדרגות מתחילות מדרגות פוטיומקין שהונצחו בסרטו של איזשטיין.
טיילנו לאורך הטייל וביקרנו במלון לונדון סקאיה שהוקם  במאה ה18,  לשמש כמלון של בני האצולה שהגיעו מאירופה. ב
קצה הטיילת ניצב פסלו של פושקין ומאחוריו בית העירייה המרשים בסגנון ניאו קלאסי .
סיירנו לאורך רחוב רישיילבסקי וצפינו על בית האופרה הגדול  שנבנה בסוף המאה ה19 ע"י הלנר ופלנר.
המשכנו  לגן טארס שבצ'נקו ובמרכזו אתר הנצחה לחללי מלחמת העולם השנייה ואובליסק מעל הים.
אחר הצהרים ביקרנו בבית הכנסת הגדול המשמש כיום כמרכז רוחני חשוב ליהודי אודסה החיים בעיר ובסביבותיה. נסיעה קצרה לפאתי אודסה ואנו במולדבנקה האזור היהודי בו התגוררו מרבית יהודי העיר. במרכז הרובע גן קטן ובליבו אנדרטה לזכר היהודים שהובלו מנקודה זו בצעדת מוות אל בורות הריגה. בהמשך הגן רחבת חסידי אומות עולם ופסל נוסף שנעשה ע"י האמן זוראב צ'רטל .
חזרנו למרכז העיר לחזית ביתם של ביאליק, ז'בוטינסקי, ודובנוב שלום עליכם וטשרניחוסקי .מראשי "חוג אודסה". לעת ערב חזרנו לספינה.

יום 8 -אודסה
את הבוקר ניצלנו לביקור במוזיאון הארכיאולוגי המתעד את המושבות היווניות בחצי האי קרים ובאוסף הזהב המרשים. אחר הצהרים ביקרנו ברחוב פושקין , בגלריה הססגונית וגן העיר בו ניצב פסלו של וורונוסוב ראש העיר הרביעי.
לאורך הגן קיים אוסף של דוכנים ודמויות ססגוניות.
בערב נסענו לשדה התעופה באודסה. טיסה קצרה ונחתנו בישראל .

המדריך:

שקיעה בעת שייט על הדנייפר

ביקור במוזאון הנאמנות הענקי (מלחמת העולם השניה) בקייב

פסל רודינה בקייב. פסל המתכת יפה וגדול

אנדרטת מייסדים בקייב, על גדות הדנייפר.

ארוחות בספינה

אוקראינות מנעימות בשירה את השייט

נקודת ה 0 בדלתה של הדנובה

ביקור בעיירה וילקובה באוקראינה

בכניסה לקפה דיזנגוף, במרכז אודסה.

תמונות ראשונות מאודסה היפהיפיה

ביקור בבית זאב ז'בוטנסקי באודסה

יין אוקראיני בספינה

שוקולד טוב יש באודסה

עם תלמה רובי, אלמנתו של פיטר פריי ז"ל, הבמאי והשחקן.

פגישה עם שפית הספינה, ביקור במטבח והצגת כל מנות השף שקיבלנו בשייט.