מחאת היין

15/01/2012
מאת: פרופ' עמוס הדס
אחרי מספר מחאות שהתחילו במחאת הקוטג' האם הגיעה גם זמנה של מחאת היין?
המשך »

 
 15/01/2012

 מאת: פרופ' עמוס הדס
 

מדוע לא תתקיים "מחאת יין" בדומה ל"מחאת הקוטג'". חלפו ימי החנוכה ונראה היה שעימם יחלפו מהמדפים מבצעי היין, שכוונו לחג החנוכה, אך לא כך הוא הדבר. המבצעים עדין מוצעים לקהל בהיקפים ניכרים.

 יתכן ששימור המבצעים נובע מהסיבות הבאות:
מבצעי החג לא עלו יפה וחייבים לרוקן את מחסני המרכולים?!
כנראה מלאו יקבינו יין ואין קונה?!
או שמא חייבים לפנות נפח איחסון ליינות התוססים ומתישנים מאז הבצירים האחרונים?

נראה שהיקבים וכן רשתות המכירות אינם מצפים להישגי שיווק גדולים בעת הקרובה, גם לנוכח החגים המתרגשים ובאים עלינו לטובה: ט"ו בשבט, פורים ובודאי פסח. תחושת הבטן מתריעה כי המצב בתעשיית היין אינו שפיר, אולי מגזר העומד בפני זעזוע, אולי קריסת חלק מיקבי הבוטיק, או שמא צמצומים "רוחביים", המקובלים כיום במקומותינו, בייצור יינות? כמי שמבלה חלק משעות המרכול השבועיות שלו בבחינת מדפי היין וסביבותיהם, נדמה לי כי אין הצרכנים נענים וממלאים אחר ציפיות המשווקים.

משיחות עם מביני דבר למדתי, שמרכזי אירועים עממיים מציבים בקבוקי יין רבים על שולחנות המוזמנים, אך רק חלק מהכמות המוצעת נצרכת ולא כל היינות נשתים.מה עושים ביתרה?

בבירורים בין קוני היין שערכתי לפשר בחירתם ביין זה או אחר ולאיזו מטרה, נעניתי לא אחת באמירה: "איני מבין(ה) ביין, אבל אני צריך(ה) יין וברור שככל שהוא תוצר חוץ ו/או יקר יותר הרי הוא משובח יותר".

מניתוח שטחי של כל הסמנים הללו ברור, שיין אינו משקה צריכה ובודאי לא עממי, אלא מצרך המשמש כסמן סטטוס חברתי ותרבותי. רבים מבינינו רוכשים יינות לחג כי צריך, או בשל לחץ חברתי סביבנו לצרוך יין, או משום שהפכנו ב"שיטת האינסטנט" למביני דבר ונתפסים ככאלה בחברתנו הקרובה, או משום שחברינו חברים במועדון יחודי של יקב זה או אחר.

אנו מודעים למחירי היין הגבוהים יחסית למרות המבצעים האחרונים. היקף המכירות למרות המבצעים כנראה מצומצם מהמשוער ולכן מתעוררת המחשבה, אופנתית אולי לימים אלה, מדוע לא עולה ומתרחשת "מחאת יין" הדומה ל"מחאת הקוטג'"? אחת התשובות הישירות היא שאין כל דמיון בין שתי המחאות, מאחר והאחת היא צורך יום יומי והשניה היא צורך מגזרי, חברתי, תרבותי צר. האמנם?

אחד מידידי הלצים הצביע על ההבדל הבולט בין קוטג' כמוצר מבוקש לבין המוצר יין. לדעתו "החוויה המכוננת הראשונית של כל יילוד ויילודה היא הטעימה האורגנולפטית של חלב, ריחות חלב ולעיתים גם של חלב מחמיץ. חויה ראשונית זו חוזרת ומכה בחושי הילוד(ה) כל כמה שעות במהלך חודשי החיים הראשונים. חוויה ריחנית, חושנית ומעל לכל משביעה. לעומת זאה חווית היין הראשונה (והאחרונה לזמן ארוך), לכמחצית אוכלוסית הילודים בארץ, מלווה בטראומה קשה". הורינו ואחרים חוזרים ומשננים בפנינו את חשיבות האכילה של דברי חלב החיוניים לגידולנו תוך הדגשה, שבאם לא – "לא נראה טוב ביום ההולדת הקרב ובא, או לא נגדל עד אותו יום" (מענין מדוע אין הורינו מבינים שליום ההולדת יש רק להמתין?).
תשובה אחרת ופשוטה יותר היא העדר מידע ומודעות להבדל בין משקאות כוהלים לבין יין (למשל שיכרות מיין מצומצמת ביותר בהשוואה לשכרות ממשקאות כוהליים אחרים), אין מודעות או רצון לבשל ביין כיוון שכל שף או מציג תכניות בשול בתקשורת מדגיש בעת הדגמת בישול ביין כי יש להשתמש ביין משובח (מחירו מרקיע שחקים) או ביין שתגיש(י) לשולחן (ובמי מהיינות תבחר(י) באם אינך מבין(ה)). ברור מהנאמר עד כה, שללא מאמץ חינוכי מעמיק ומתמיד וחזרה מתמדת על חוויות טעימה וצריכת יין, אין סיכוי שמישהו יראה ביינות מצרך עממי;

כמו כן ברור מדוע לא תתקיים "מחאת יין". בנוסף לכל אלה אנו שומעים יותר ויותר על הסיכון בצריכת משקאות מכילי כוהל, ביניהם יין. יתרה מכך, בימים אלה דנה הכנסת בחיוב היצרנים בארץ לציין על תוויות בקבוקי היין משפט אזהרה נגד שתיית אלכוהול מרובה. ובכן באם לא תתקיים "מחאת יין" והמבצעים לא יעלו ארוכה לעודפי היינות מה נותר לנו, ליקבים, לרשתות השיווק ההסעדה והאירועים לעשות?

על כך הועלו רעיונות והצעות לא מעטות על ידי רבים ביניהם גם כותב שורות אלה.

הדבר הישיר והמיידי הוא הפחתת מחירים ליינות ישראל. מדוע אין מחירי היין המתאימים למבצעים (המחיר קטן בכדי רבע עד שליש המחיר המלא הרגיל), נותרים בעינם לכל ימות השנה??? ברור שאין הרשתות ואין היקבים והמפיצים מפסידים במבצעים אלה. כל תלמיד העוסק לעיתים במבצעי חג לימודיים יודע שמחזור מכירה גדול של פריטים במחיר נמוך לא אחת מעלה פדיון כולל גבוה יותר ממכירת פריטים מעטים במחיר גבוה. מדוע לא יוצעו מבצעים משולבים כמו גבינות מוזלות או מוצרי בשר במשולב עם יינות מוזלים? לכל אלה יש תשובות בארצות שמעבר לים, אך לא בארצנו הקדושה המאכלסת את "עם הבחירה" (מושג ממנו משתמע כי אנו עם המבין טוב מכולם כיצד לנהוג). למבצעים משולבים של יין ומצרכי מזון אחרים, חשוב לצרף חוברות הדרכה פשוטות בכל הקשור לבישול ביין, מתכונים מתאימים, כיצד לבחור ולשמור על יינות ועוד.

עד כאן העליתי מספר הערות, תצפיות ותובנות בנושאי שיווק היינות שלדעתי על כל המעורבים בענף היין לתת את דעתם עליהם. בשלב זה ברמה של היצע וביקוש בלבד בדומה לנאמר למעלה.
לכשנבין אנו הקנינים מעט יותר ביינות ואיכויותיהם יכנס גורם נוסף לשיקולי תמחור ושיווק, גורם הקשור ברמת הריגוש והחוויה החושנית שלנו בצריכת היינות מעבר להיותם מצרך יומי, אולם על כך בהזדמנות אחרת.

 באם יתקבל ולו רק אחד מרעיונות, שהועלו בחטף, או שתתפתח מכך "ספרות וירטואלית" עניפה של שאלות ותשובות ותגובות מצד הנוגעים לייצור ושיווק יינות בארץ אראה בכך תחילת הצלחה רבה.        

 

תגובות

תגובות

נושאים נוספים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *