סינים, מובילי דעת קהל, בביקור ביקבי ישראל

08/04/2017
ישראל פרקר המשך »

שבוע מעניין מאוד, מהנה וחשוב עבר עלי הודות לידידים מסין שהודיעו לי שהם מגיעים לחמישה ימים של סיורים בין יקבי ישראל. אלה אנשים חשובים מאוד בעולם היין בסין.
מזל שיש לי סינים חברים, מפני שלא הגיע אלי כל מידע בנושא ממקורות רשמיים או מהיקבים שכדאי שסוף סוף יפנימו שחשוב שידעו עליהם כמה שיותר קונים פוטנציאלים, בארץ ובעולם, ולתקשורת יש השפעה מאוד גדולה על זה.
 ביקרתי עם הסינים במספר יקבים, בצפון ובדרום, שמעתי מהם הרבה על התלהבותם מיינות ישראל ומה הם חושבים עלינו, הישראלים החכמים, לדעתם. הם גם שואלים המון שאלות, שאני שמח לענות בעזרת המתורגמנית.
הסינים, שהם בעלי דעה והשפעה חשובים מאוד בנושא יין בסין, והמתורגמנית שהגיעה איתם הנה, צילמו המון (וגם אני) והעבירו בצורה שוטפת הרבה מידע וחומר לסין.

במידע שהם נתנו לי מצאתי שכמות היין המיובא לסין ב2016 הייתה 850 מיליון בקבוקים בעלות של כ- 2.3 מיליארד דולר. מחיר ממוצע לליטר יין מיובא בסין הוא 3.7 דולר, 4.9 דולר לבקבוק. אבל בדרום סין שם קיימת צריכה גבוהה מאוד של יין, המחיר הממוצע לבקבוק הוא כ 11 דולר.
היין מיובא בעיקר מהמדינות:
צרפת, אוסטרליה, ספרד, צ'ילי, איטליה, ארה"ב, דרום אפריקה, פורטוגל, ארגנטינה וגרמניה. אז מדוע שישראל לא תצטרף גם היא לרשימה זו?

לדעתי, מי שחוזר וטוען שאין טעם לנסות ולמכור יין ישראלי בסין לא שולט מספיק בנושא מכיווניו השונים והמיוחדים !!! מומלץ להתייחס בהרבה חיוב לכאלה שכן מעורבים בנושא, והם בעלי קשרים בסין עם מביני עניין, שם.

את הביקור של ששת הסינים בארץ יזמה הנספחות המסחרית של משרד הכלכלה והתעשייה בדרום סין. המימון של הביקור נעשה ע"י, משרד החוץ, משרד הכלכלה והתעשייה ומכון הייצוא הישראליים

מטרת הביקור המוצהרת: לתת חשיפה ליין הישראלי בקרב עיתונאים ומובילי דעת סינים חשובים, כדי שהם יעבירו הלאה את המלצותיהם החיוביות המתייחסות לישראל וליינותיה.

ביקרתי עם הקבוצה רק בחלק מהיקבים בהם היו, ולא בכולם.
 כשהסתובבתי עימם בכרמים של יקב אדיר, שבאזור כרם בן זמרה, שבגליל העליון, שמעתי את ההתלהבותם הגדולה מהנוף, הנהדר, המסתיים בקוו אופק רחוק. הם התעניינו מאוד בזני הענבים, הסבירו אחד לשני, צילמו בלי סוף לכל כיוון, ורשמו המון בסינית בפנקסים שלהם.
היינו אורחי משפחת רוזנברג, בעלי היקב.
 יוסי רוזנברג, המנכ"ל, סיפר על היקב ודבריו תורגמו משפט אחר משפט לסינית, כדי שהאורחים החשובים לא יפסידו מילה.
הם התלהבו גם מהתעודות והמדליות הרבות בהן זכו יינות היקב (גם בתחרות בסין( נמוצגים לתפארת על קירות מרכז המבקרים הגדול של היקב ומחלבת אדיר.
 הסרט על היקב ומחלבת אדיר, שהוקרן להם, היה מלווה בתרגום לסינית, ומכל עבר נשמעו קריאות התלהבות המלוות בהסברים ובפרשנויות.
 בהמשך טעמנו בטעימה מודרכת מיינות היקב הטעימים. הסינים אוהבים במיוחד את היינות האדומים. האדום עבורם הוא סמל למזל, אושר ועושר. הם לגמו ורשמו המון בפנקסים, תוך כדי שיחה ערה ביניהם.
סיימנו בארוחה טעימה עם מוטיבים סיניים כמו מרק תירס ואיטריות מוקפצות עם ירקות.

משם יצאנו ליקב נוסף – מורד.
כשמובלי דעת הקהל הסינים, החשובים, הגיעו ליקב מורד, שביקנעם, התלהבותם החלה כבר בדלת הכניסה. הם הכירו חלק מהשיכרים שטעמו בביתן הישראלי בתערוכת INTERWINE שנערכה בגואנזו.
"עושים כאן יין טעים לא מענבים", הם הסבירו אחד לשני, ומיד ביקשו לטעום. אבל סדר זה סדר. הם הוכנסו לחדר ההקרנה, שם סיפר להם אמיר בודנר, מבעלי המקום, על היסטורית המקום ועל המוצרים הרבים שמייצרים כאן.
בתחתית הסרטון, שהציג את היקב, היה תרגום בסינית, שהקל על האורחים את ההבנה והגדיל את ההתרגשות מהסרטון.

כשהם טעמו מהשכרים הטעימים, הם רצו עוד ועוד, וכמובן שגם צילמו וצילמו, עוד ועוד. גם אני.

למחרת הגענו ליקב כרמי יוסף – ברבדו הממוקם בין הכרמים. זאת כבר הייתה סיבה ראשונה לסינים לכוון מצלמות ולצלם לכל הכיוונים ממרפסת מרכז המבקרים הננמצא במעלה מדרגות.
היינו אורחי מנכ"ל היקב, זורי ארקין, שהטעים את יינות היקב וסיפר עליהם ועל היסטורית האזור.
הסינים אוהבים לשמוע על ההיסטוריה שלנו, והם רשמו רשמיהם בפנקסים, בלי סוף.
הם אהבו מאוד את היינות, בעיקר האדומים, ושאלו אינספור שאלות.
כיף היה לראות איך היינות הישראלים חודרים להם למוח, יותר ויותר.

‏רונהי שנג אריאלי‏ ששמה לפניה מטרה להביא את דבר יינות ישראל לרחבי העולם באמצעות מיתוגם לשם YA-YIN, הציגה לסינים את היינות.
 היא חוברת עם יקבים ישראלים ועם צרכנים בעולם, המחפשים את היינות מארץ הקודש, ודואגת שה YA-YIN יגיע בזמן לחפצים בו. ולא רק אותו היא משווקת בעולם.
 הסינים אהבו מאוד לשמוע את סיפוריה על היינות הקשורים מאוד להיסטוריה של ארצנו.
 את הביקור המהנה הם סיימו בארוחת "מלכים" שהוגשה בסוכת היקב, סמוך לכרם.

מכרמי יוסף יצאנו דרומה. הסינים כבר ניראו מאוד עייפים, וקצת נמנמו בדרך. שבוע לא קל מלא יין עובר עליהם וממלא אותם בחוויות.
כשעברנו את באר שבע בדרך ליקב רמת נגב, שבקדש ברנע, החברים במשלחת הסינים התחילו לצלם עוד ועוד מהחלון. הסברתי להם שבארץ הקטנה שלנו עוברים מהר מאוד בין אזורי אקלים ומבנה קרקעות שונים. להפתעתם הגענו מהר מאוד מאזור יערות הצפון למדבר, עם המון חול ומעט ירוק.
הם הסתקרנו מאוד לפגוש את אנשי היקב שזכה במדליית זהב מיוחדת בתחרות היין שנערכה בסין.  כשהגענו, הם מיהרו להצטלם עם הבקבוק הזוכה ועם יוגב צדוק ואימו נירה. השנים, לקחו אותנו לסיור בכרם המדברי המיוחד של היקב, שכבר מראה ניצני לבלוב ראשונים, ירוקים.
יוגב סיפר על יקב רמת נגב, הייחודי, והטעים את יינותיו, והסינים צילמו וצילמו, שאלו ושאלו, וגם רשמו כל העת בפנקסים.
קינחנו בביקור בחממת עגבניות שרי בה העגבניות צומחות למעלה, והנמצאת בסמוך ליקב בקדש ברנע. גם כאן השמחה וההתלהבות היו רבים.

כיף היה לי לצפות בסינים שמחים שאהבתם לישראל המיוחדת מתהדקת, כתוצאה מביקור כזה, אף כי אני הייתי משפרו כדי שיהיה אפקטיבי יותר.

לחיים, עם המון סבלנות, שבסופו של דבר תפתח עוד ועוד דלתות ליין הישראלי בסין.